Из хорошего: автор умеет. Некоторые фразы по-настоящему пробирают.
It’s pathetic. Marcus is pathetic. He feels like a child who’s had a nightmare, and he wants to snarl and sob all at once. He tries to keep the words down, but Tomas is holding him, touching his face and neck, and Marcus is so very, very tired.
“I don’t want to do this forever,” he whispers, and at the last word, the dam breaks and he begins to cry. “I don’t want this to be the rest of our lives.”
It feels like blasphemy to even suggest that he might have wanted a different life. He wants to fall to his knees and pray till his lungs give out. Forgive my discontent, oh Lord, forgive my blasphemy. My life is Yours but please, be gentle with me, the way my father never was.
Tomas starts to murmur quietly into his hands, his words no less fierce for their volume. “Padre nuestro, que estás en el cielo. Santificado sea tu nombre.” He had used to pray with a kind of yearning, desperate gentleness, but these days he prayed like his words were bullets.
Автор определенно умеет изображать секс.
Tomas leans down and presses his mouth hungrily to Marcus’ jaw. His hips press firmly up against him, as though Marcus needs any encouragement to grow hard. “Why are you like this,” Tomas groans, kneeling above him just long enough to start unbuckling his belt. Marcus is pleased to note that his hands are shaking.
It is Tomas, always, who is so willing to let things he doesn’t fully understand move his body and guide his thoughts. He lets his passion break him against Marcus like water against stone, and Marcus lets himself be swept up by it.

“Slowly,” he stammers, his thoughts coming in confused fragments. Be gentle with me, be gentle, I know my body wasn’t made for gentleness, but please, please . . .
Tomas holds himself up with both hands and leans down to press their foreheads together again. It’s then that Marcus realizes Tomas is shaking like a leaf.
Мне нравится это повторяющееся Please, be gentle with me - и это не Маркус, нет, это автор молится за него, и я присоединяюсь к молитве: Бог, Томас, кто угодно - пожалуйста, нежнее с ним, пожалуйста, хватит его ранить...
Маркус и Томас венчают сами себя - придуманный на коленке самопальный обряд - и это даже не кажется нелепым, или ООСным, или излишне сентиментальным; и на этой тонкой пронзительной ноте я с благодарностью жму кудос, потому что чего еще ждать...
А потом автору изменяет чувство меры, и в эпилоге она приводит любовное письмо Томаса Маркусу. Письмо, которое абсолютно ничего не добавляет ни сюжету, ни характерам; в котором - сорри, автор, - даже не слышно голоса персонажа...
Я более чем понимаю порыв еще немного продлить очарованье собственного текста. Просто обидно, до чего даже лучшие из нас иногда не умеют вовремя
По третьей части совсем коротко: здесь автор окончательно идет вразнос, забив на сюжет (к черту экшен, я тоже его не умею и не люблю, но зачем тогда начинать? И ведь начинает бойко, закручивает лихо, и ты с замиранием сердца ждешь, что... а, нет, это очередная авторская пуля опять ушла "в молоко". Беннет окончательно "интегрирован" - я против, кстати! он слишком яркий персонаж, чтобы сдать его без боя! - Мышка в чилийской тюрьме, но всем плевать) и нырнув в омут идеальной любви Маркуса и Томаса.
И я даже допускаю, что это всё еще не ООС. Возможно, так бы оно всё и было - где-нибудь в Эдеме, или где там обретаются те, кто "не заслужил света, но заслужил покой" - но Америка не Эдем, и я хочу видеть героев не какими их создал Бог, а какими их сделал